Opskriftindex

fredag den 29. marts 2013

Trøfler - som bageren laver dem, dog uden sukker og mel ;)

Som nogle af jer har set på Instagram har jeg lavet LCHF trøfler eller romkugler, som sjællænderne siger ;)
Der har været en del forespørgsel på opskriften, og det kan jeg da godt forstå, for en trøffel er da for lækker hvis vi lige ser bort fra rygterne om, at bagerne bruger klamme kager, som har været på gulvet.
De er egentlig super nemme og hurtige at lave, men besværliggøres dog, hvis du ligesom mig, ikke lige har kagerester (hvem fanden har kagerester?!?) og derfor først er nødt til at bage en kage, men dette har jeg også løsningen .




Luksus trøfler
Ca. 7 stk. i bager-størrelse
  • 300 g kagerester, gerne chokoladekage
  • 1 spsk. "hindbærsyltetøj" (frosne hindbær, som er kogt ind)
  • 6 tørrede abrikoser, gerne de økologiske så vi undgår svovl
  • 1 tsk. romessens eller mørk rom
  • 1 håndfuld hakket chokolade 70%

Sådan gør du
Abrikoserne overhældes med kogende vand, står 10 min., og blendes derefter til en puré.
Kageresterne findeles i en skål, dette gøres nemt og hurtigt ved at bruger håndmikseren. Hindbærsyltetøjet, abrikospuréen og romessens tilsættes og der røres videre med håndmikseren til en sammenhængende dej, som kan formes til romkugler.
Smag på dejen, og se om der skal enten noget sødning, kakao, mere romessens i. Er den som den skal være, tilsættes chokoladen og formes til romkugler i ønsket størrelse.

Jeg trillede mine i alm. kokosmel, men er man ekstra fræk, kan man jo overtrække dem med mørk chokolade eller måske multfarvet "krymmel".

Opbevares på køl.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar