Opskriftindex

søndag den 17. marts 2013

LCHF chocolate chip cookies med ...... øhh.... bacon!

I går lavede jeg nogle cookies med chokoladestykker og bacon. Bacon, siger du? Det var da noget underligt noget, og ja det lyder måske ikke helt normalt i en cookie, men under alle omstændigheder, så smagte det skønt!
Den søde smag fra chokoladen og den salte smag fra bacon går godt i spænd.
Nu er jeg jo så ikke den første, som har fået denne idé, så det er ikke fordi jeg har opfundet den dybe tallerken, klidmoster har tidligere lavet dem her og Malene fra Paleolivet har lavet dem i en paleovenlig udgave her.

Her kommer min version i en LCHF-udgave.




Chocolate chip cookies med bacon
(8 stk.)
  • 130 g fintkværnede mandler
  • 1 tsk. vanillepulver
  • 40 g smeltet smør
  • 30 g hakket 70% (eller derover) chokolade
  • 1 spsk. Sukrin+
  • 1 spsk. agarvesirup
  • 1 æg
  • 100 g bacon  
Sådan gør du:
Tænd ovnen på 160 g.
Bacon steges sprødt og lægges til side på fedtsugende papir.
Mandlerne blandes med vanillepulver, smørret, Sukrin+, argarvesirup og ægget. Røres godt rundt, jeg brugte bare en gaffel til det.
Baconen hakkes/knuses fint og tilsættes dejen sammen med den hakkede chokolade.
Der laves nu 8 kugler med en ske, som lægges på en papirklædt bageplade. Disse trykkes så flade, som man nu vil have det (mine var vel ca 0,5 cm tykke).
Bages ca. 20-25 min, når de bliver sprøde og gyldne i kanterne er de færdige.
De tages ud af ovnen og køles af, smager bedst når de er helt afkølede.
Hvis de ikke alle spises med det samme, vil jeg tro de skal opbevares i køleskab, men så langt nåede mine ikke........ 




Jeg ved godt det lyder underligt med bacon i kager, men afskriv dem nu ikke helt på forhånd ;)
  

4 kommentarer:

  1. Uhm, jeg synes nu, det lyder godt - ikke underligt overhovedet! Lækkert :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe bacon er jo også bare godt til alt :D

      Slet
  2. Okay indrømmet, jeg synes det lyder lidt mærkeligt. Men jeg vil lade tvivlen komme dem til gode og afprøve dem næste gang den står på cookies herhjemme :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også mærkeligt ;) Men smager ikke som sådan af f.eks. "bacon og æg" bacon, bare en lidt salt smag.

      Lad gerne høre, hvis du prøver dem :)

      Slet