Opskriftindex

fredag den 22. marts 2013

Thai beef salad

Forleden dag fik vi culottesteg og da vi kun er 3 personer, er der altid rester. Denne gang blev resterne til en thai beef salad til mig mens børnene fik risengrød.
Den smagte rigtigt godt, om den smagte autentisk aner jeg ikke, da jeg aldrig har fået det før, men god var den.
Jeg skelede til et par opskrifter her og her, ud fra dem fik jeg skabt min egen.
Man kan nok ikke ligefrem kalde det for en LCHF-opskrift, men den er stadig god.

Thai beef salad
2 personer 

Marinade
  • Saft fra to limefrugter
  • 2 spsk. soya
  • 2,5 spsk. fichsauce
  • 1 spsk. olivenolie
  • 1 tsk. kokossukker
  • 1 fed hvidløg
  • ½ rød chili uden kerner og hinde
Sådan gør du
Saften fra limefrugterne røres sammen med soya, fichsauce, olie og kokossukker. Hvidløget presse i og chilien hakkes fint og kommes i. Det hele røres rundt.

Salaten
1 rødløg
1 stængel forårsløg
8 cherrytomater
10 cm agurk
1 stor gulerod
Et par håndfulde korianderblade
½ rød peber
Blandet salat efter smag
4 skiver culottesteg (eller andet oksekød)

Sådan gør du
Rødløg skæres i tynde både. Forårsløg snittes fint. Agurk, peberfrugt og cherrytomater skæres i mundrette bider. Korianderbladene nippes af stænglerne. Kødet skæres i tern.
Det hele kommes i marinaden og trækker mindst 10 min.

Den blandede salat anrettes på en tallerken sammen med gulerødderne, som strimles med en kartoffelskræller.
Kød/grønsagsblandingen kommes ovenpå salaten og serveres.




Bonusinfo
Salaten er så ikke nær så god dagen efter i madpakken, så anbefaler man spiser det hele samme dag, som det er lavet :)
 

2 kommentarer: