Opskriftindex

fredag den 1. marts 2013

Grøn pizza

Den berømte blomkålspizza er en tilbagevendende ret herhjemme. Jeg synes det er et rigtigt godt alternativ til usund pizza lavet på mel.
Den kan varieres i det uendelige, nem at lave - dog er opvasken enorm bagefter :)
Denne gang prøvede jeg at lave med halvt blomkål/halvt broccoli og det var super lækkert.

Jeg synes det vigtigste, når man laver pizza med blomkålsbund, er at fyldet ikke er for vådt, for bunden bliver nemt smattet og våd. Derfor er det yderst sjældent, at jeg laver dem med tomatsauce på og denne gang er ingen undtagelse.

Da jeg altid laver pizzaen på slum, må du prøve dig lidt frem med mængderne, jeg har dog prøvet at skrive så præcist som muligt.

Pizza med to slags ost, skinke og pesto 



Bund
  • ½ lille blomkål
  • ½ broccoli
  • 2 æg
  • 125 g revet ost
  • 2 spsk. fiberhusk
  • salt
  • krydderier efter smag (jeg brugte Italiensk krydderi fra Urtekram)
Sådan gør du
Tænd ovnen på 220 grader.
Blomkål og broccoli rives fint på foodprocessor. Overhældes med kogende vand og lades stå et par minutter. Derefter hældes kålen i en sigte og dryppes af.
Når kålen er kølet ned, hældes det på et rent klæde og så meget vand som muligt vrides ud af kålen.
Kålen blandes med de resterende ingredienser og smattes op på en bageplade med bagepapir på. Trykkes ud til bunden er rimelig tynd.
Bages til den er gylden, ca. 20 min.


Herefter kommes fyld på, i mit tilfælde bestod det af:
Lidt revet chedderost
Skinke
Mozzarella i skiver

Bages til osten er smeltet og let gylden. Pizzaen skal derefter stå 5-10 min., så den kan få lov at "sætte sig".
Toppes med hjemmelavet pesto, og hvis man ikke er alt for doven, så en salat on the side.




Ja og min fik altså så lige en tand for meget og blev lidt for mørk i kanterne.... Men den var stadig god.

2 kommentarer:

  1. Total yndlingspizza :) Jeg bruger Urtekrams tomatpuré, som jeg rører op med krydderier, og bruger det til pizzasovs. Det er ikke så vådt, og jeg synes ikke mine pizzastykker bliver sjappede. De kan ihvertfald fint spises med fingrene ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret - tomatpuré bliver også brugt her, når lysten til tomatsauce er der :)
      Det var nok egentlig mest normal tomatsauce til pizza jeg tænkte på, da jeg skrev indlægget.
      En tør krydret kødsovs er også godt.
      Åhh nu har jeg lyst til pizza....! ;)

      Slet