Opskriftindex

onsdag den 27. marts 2013

Chokoladekage uden sukker og mel

Forleden aften kreerede jeg en chokoladekage til et, endnu, hemmeligt projekt. Jer som følger med på Instagram kan nok godt regne ud til hvad, opskrift følger senere :)

Chokoladekage uden mel og sukker
Sandkageform på ca. 10x24 cm

  • 70 g blødt smør
  • 1 spsk. kokossukker
  • 2 spsk. Sukrin+
  • 1 spsk. agarvesirup
  • 1 tsk. vanilliepulver
  • 3 æg
  • 1,5 dl fintkværnede mandler
  • 3 spsk. kokosfibre
  • 1 tsk. bagepulver
  • 3 spsk. kakaopulver*
  • 1 dl kokosmælk (gerne den fede del)
  • ½ dl vand  
 Sådan gør du
Tænd ovnen på 160 grader.
Smør piskes godt med kokossukker, Sukrin+, agarvesirup og vanillepulver. Æggene røres i, ét af gangen og der røres godt mellem hvert æg. De fintkværnede mandler, kokosfibre, kakao og bagepulver tilsættes dejen og der røres endnu engang. 
Kokosmælk og vand tilsættes til sidst og efter en gang omrøring, skal dejen hvile ca. 10 min. 
Bages ca. 40 min., tjek efter med en tandstik om kagen er færdig - stik i midten af kagen, hænger der dej ved, skal den have lidt ekstra.

*Jeg bruger Valrhona kakaopulver, bruger man andet, kan det være at der skal justeres på mængden, da Valrhona er ret kraftigt i smagen. 



Jeg synes nogle gange, at LCHF kager har en tendens til at blive lidt underlige i konsistens, men denne blev rigtig god. Tæt på en normal chokoladekage, dog uden at blive tør, som jeg synes de almindelige har en tendens til.
Denne kage blev også godkendt af børnene.

4 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ups et forkert tryk og din kommentar var fjernet, sorry ;)
      Men den var også god :)

      Slet
  2. Haha Du kan vist ikke li' ROS!! haha Du skylder vist et stk kage!!! haha

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kommer bare forbi, jeg kan altid bruge en undskyldning for at bage ;)

      Slet