Opskriftindex

søndag den 3. februar 2013

Ny i blogland - min rejse mod en sundere krop

Så skal dette blog-halløj også afprøves, så må vi bare se om jeg kan huske at vedligeholde den :)
Dette allerførste indlæg kommer til at handle om mig og kun mig, fremover kommer der opskrifter og diverse, men i dag vil jeg tillade mig at være fuldstændig egoistisk.

Hej dig, som læser med derude, jeg hedder Christina, er 28 år, bor med mine to børn på hhv. 4 og 7 år og jeg spiser efter princippet LCHF - low carb, high fat.
De fleste som læser med ved jo nok, hvad dette betyder, men til dig som måske synes det lyder som volapyk, men alligevel også er lidt nysgerrig, så går det ud på, at man skærer ned på kulhydraterne i maden, dvs. brød, pasta, mel, ris, sukker, og skruer op for sit fedtindtag.
Det lyder måske vanvittigt med ekstra fedt, for det bliver man jo fed af - eller hvad? Det er i hvert fald det du sikkert altid er blevet tudet ørerne fulde af, men er det nu også sandt eller er det rent faktisk sukker og stivelse, som gør dig tyk, træt og uoplagt?

Nå sidespor, der mangler flere facts om mig og min rejse mod en sundere krop, her i mit ego blog indlæg.
Jeg har siden jeg var ca. 13 år været på diverse kure, dyrket motion i perioder osv., var aldrig overvægtig, men som usikker teenager synes de fleste vist, der er noget galt med deres udseende.
Jeg voksede op, var ret normalvægtig, fik første barn som 20-årig, levede i stor stil af kage og chokolade, mmm Marabou....... Var stadig slank, men meget usund. Fik nr. 2 barn som 24-årig og blev tyk.
Ved folk sker der normalt det, at efter fødslen forsvinder kiloene stille og roligt, jeg tog på og blev ved med at tage på. Mærkeligt nok, når nu aftenhyggen sagtens kunnne bestå af 2 plader Marabou.
Der skete jo så det, at jeg pludselig ikke var slank længere, jeg blev større og større, prøvede diverse halvhjertede kure såsom Nupo, tælle kalorier, kold tyrker for sukker osv. Det holdt nogle uger og så var jeg tilbage til normale vaner igen.
Faldt tilfældigt over denne smarte nye kur, LCHF. Prøvede det, mærkede forbedring i min krop, havde pludselig mere energi, tabte et par kg - og var så tilbage til normale vaner igen. Igen var en halvhjertet kur mislykkedes!
Dette skete nogle gange gennem et stykke, altid med samme resultat - røg direkte tilbage i gamle vaner efter to uger.

Januar 2012 var jeg oppe på den højeste vægt, jeg har prøvet. Jeg havde ingen energi, min mave var altid fuldstændig i udu og jeg var generelt træt af mig selv og min krop. Jeg kom i tanke om, hvordan jeg havde fået mere energi og havde følt mig bedre tilpas, de gange jeg havde spist LCHF. Besluttede mig til at den følelse ville jeg havde igen og startede derfor igen med at ændre mine kostvaner.

Min krop fik det bedre, jeg fik det bedre, min mave og afføring blev normal, jeg fik mere energi og overskud.
Sjovt nok røg der også et par kg og derefter et par mere. Tiden gik og jeg holdte mig stadig til principperne for LCHF, selvfølgelug med smuttere af og til, men ikke værre end at jeg fortsatte med de nye vaner igen. Folk begyndte at kommentere mit vægttab, de begyndte at interessere sig meget for hvilken mad jeg spiste.
Da det blev august 2012 gavde jeg tabt 22 kg, de nye kostvaner var kørt helt ind og jeg var slank igen med meget mere energi og overskud!

Jeg spiser stadig LCHF og min vægt har ligget stabil siden august sidste år.
Jeg synes nu, at det er nemt med disse "underlige" madvaner, og elsker den mad jeg spiser. Får lækker og varieret mad med masser af grønsager, en del protein i form af kød, fisk og æg samt en del fedt fra både fløde, smør, fisk, avokado, nødder osv.
Jeg er ikke striks i min måde at spise LCHF på, jeg gider ikke tælle mine kulhydrater. Jeg spiser en smule rodfrugter, en smule frugt og masser af 70% chokolade.

Med mine nye kostvaner er kommet endnu en ændring i mit liv, jeg motionerer. Styrketræner, dyrker cardio og prøver at holde mig i form, for at min krop kan få det endnu bedre.

Én ting er sikkert, jeg ryger aldrig tilbage i de gamle vaner - elsker mit nye liv ♡


2 kommentarer:

  1. Super blog og super med dit vægttab. Ved du, hvor mange kulhydrater, du spiser om dagen? Jeg er også rimelig ny på LCHF og famler mig lidt frem. Har tidl tabt 50 kg på almindelig kulhydratfattig og høj protein kost - men også fedtfattig. Nu slås jeg med 6-7 genbrugskilo, som jeg prøver at smide på LCHF. Jeg elsker det, den gør ved min krop, men er ikke helt overbevist om, at det virker på vægttabet. Så det er herligt at læse din historie :-)
    Kh Kathe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Kathe
      Beklager det lidt sene svar til dig, men havde skrevet et laangt svar fra min tablet, og så valgte den at slette det hele ;)

      50 kg på egen hånd, det er godt nok noget af en bedrift! Rigtig godt gået!
      Jeg må indrømme, at jeg ikke ved hvor meget kulhydrat jeg indtager. Det der med at tælle, måle og veje - så bliver det for omstændigt for mig :)

      Men hvis du bare har skåret de gængse kulhydrater fra såsom ris, pasta, kartofler, gryn og sukker samt passer på nødderne, så er dit indtag sikkert fint :)

      Kan godt forstå, at du gerne vil tabe dig de sidste kg. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du vejer/om du reelt vejer for meget længere, men hvis kroppen ikke vil smide kiloene, kan det jo være at du reelt vejer, hvad du skal.
      Så må man sætte pris på de andre gode ved LCHF, såsom mere energi, bedre mæthed, pænere hud osv.
      Men håber selvfølgelig det lykkes for dig :)

      Vh. Christina - som også lurer med inde ved dig ;)

      Slet