Opskriftindex

onsdag den 6. februar 2013

Hjemmelavet chokolade

Dette skulle egentlig ikke have været mit tredje indlæg, men da der er en del på Instagram, som har spurgt efter opskrift på chokoladen, så ender det altså sådan alligevel, så må de andre planlagte og mindre søde indlæg vente.

Jeg har en sød tand og har altid haft. Den er bestemt ikke blevet mindre efter jeg er startet med at spise LCHF. Jeg har dog lidt nogle gange nemmere ved at styre mængderne og spiser ikke længe 200 g chokolade af gangen kun 100 g.

Jeg har eksperimenteret lidt med at lave en chokolade, opskriften er ikke perfekt, men egentlig rimelig. Chokoladen smager ikke af vildt meget, da den ikke er specielt sød, men kan mærke, at den på den anden sidder heller ikke tricker min lyst til endnu flere sager.
Så ligesom, at Jane har hverdagskager, må dette være en hverdagschokolade.





Hverdagschokolade
  • 120 g kakaosmør
  • 50 g cashewnødder
  • 50 g mandler
  • 2 dadler
  • 1 spsk. Sukrin+
  • 2 spsk. kakao (jeg bruger Valrhona) - næste gang vil jeg prøve med 3 spsk., da jeg gerne vil have lidt mørkere smag
  • Et nip havsalt

Sådan gør du
Kakaosmørret smeltes over vandbad. Imens kommes cashewnødderne i foodprocesseren og kværnes fint. Derefter kommes mandlerne i og det kværnes lidt mere, mandelstykkerne må gerne være ret grove.
Dadlerne udstenes og kommes i foodprocesseren sammen med Sukrin+, kakaopulver (juster mængden alt efter, hvilket kakao du bruger, da der kan være stor forskel på smag) og et nip salt.
Det hele kværnes endnu engang til dadlerne er helt fintdelte.
Kakao-/nøddemassen røres nu sammen med det smeltede kakaosmør og hældes i et lille fad beklædt med bagepapir.

Der kan også kommes fyld i efter smag.
Jeg har denne gang lavet dobbeltportion af chokoladen og den ene halvdel har jeg til slut drysset 20 g kakaonibs ud over den flydende chokolade.
Den anden halvdel skiftede jeg cashewnødderne ud med 50 g kokosmel.

Chokoladen stilles i køleskabet natten over hvis du kan vente så længe og skæres derefter ud i passende bider.





Min yndlings er helt sikkert den med kakaonibs, den giver lige lidt ekstra smag i forhold til kokosmelet, men man kan jo prøve sig frem med noget forskelligt fyld. Jeg tror f.eks. at saltmandler i chuncky stykker kunne være lækre deri.
Aner man at jeg elsker chokolade med lidt salt i? Hvis du endnu ikke har prøvet det, så kom i gang. Salt er perfekt i chokolade!

Hvad er din yndlings chokolade?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar